Είναι θέμα . . . οπτικής

Ένας καθηγητής φιλοσοφίας μπαίνει στην αίθουσα.
Αφού καλησπερίζει του φοιτητές του, τους ενημερώνει πως θα τους διηγηθεί μια ιστορία.

Καθηγητής: Ήταν μια φορά ένας νεαρός άνδρας και ένας μεσήλικας. Αποφάσισαν να ανέβουν μια απότομη πλαγιά ενός βουνού για να δουν τη θέα από την κορυφή. Και οι δυο τους ήθελαν να ανέβουν στην κορυφή. Μετά από αρκετή ώρα και ενώ ανέβαιναν, σταμάτησαν να ξεκουραστούν. Ο νεαρός άνδρας καθώς έβλεπε τον μεγαλύτερό του να σταματάει σε χαμηλότερο σημείο της πλαγιάς, σκέφτηκε πως δεν υπήρχε λόγος να ανέβει πιο ψηλά. Αρκέστηκε να δει την θέα από το σημείο όπου είχε φτάσει. Φώναξε στον μεγαλύτερο άνδρα: «Δε μπορείς να φανταστείς τι υπέροχη θέα βλέπει κανείς από αυτό το σημείο;». Ο μεσήλικας τότε αποφάσισε να ανέβει σε ένα πιο ψηλό σημείο, για να αποδείξει στον νεαρό ότι είχε τις δυνάμεις να το κάνει, αλλά κυρίως για να δει κι αυτός τη θέα από πιο ψηλά.
Καθηγητής: Επομένως, ποιος πιστεύεται ότι έφτασε στη κορυφή του βουνού πρώτος;
Μαθητής πρώτος: Σίγουρα ο νεαρός, ο οποίος θα ήταν σε καλύτερη φυσική κατάσταση.
Μαθητής δεύτερος: Ίσως ο μεσήλικας, που είχε μεγαλύτερη επιμονή.
Καθηγητής: Δεν έχει σημασία παιδιά ποιος έφτασε πρώτος. Όπως δεν έχει σημασία αν δεν τα κατάφερε κανείς τους. Στην πραγματικότητα αυτό που έχει σημασία είναι η προσέγγιση της κορυφής που είναι η αλήθεια. Καθώς επίσης η θέληση να συνεχίζουμε να την αναζητούμε, όσο δύσκολος κι αν είναι αυτός ο δρόμος. Όσο κοντύτερα στην αλήθεια βρισκόμαστε, τόσο καλύτερα μπορούμε να αντιληφθούμε την ζωή μας και την θέση μας στην κοινωνία.

Οι μαθητές έμειναν άφωνοι! Ένας όμως ρώτησε:
 «Μα καλά πως είναι δυνατό να μας μιλάτε για αλήθεια και να μας παραπλανείτε δια μέσω
 μιας ψεύτικης ερώτησης; Εφόσον όπως υποστηρίζεται δεν είχε τελικά σημασία η ερώτηση;

Καθηγητής: Μα αυτό είναι το μυστικό της αναζήτησης. Αν το αληθινό είναι ο στόχος μας,το ψεύτικο θα αποτελέσει την αφορμή για αυτό το ταξίδι μας. Διότι δεν έχει αξία να γνωρίζεις μόνο το αληθινό, όπως δεν έχει αξία να γνωρίζεις μόνο το ψεύτικο. Σκοπός είναι να μπορείς να αντιληφθείς και τα δύο, ώστε αυτό να αποτελέσει την ώθηση προς τη σωστή πλευρά. Σωστή η παρατήρηση που ειπώθηκε. Θα σας πω τι μου συνέβη πριν χρόνια. Μια μέρα, καθώς έψαχνα πληροφορίες στο διαδίκτυο, βρήκα έναν πρώην φοιτητή μου ο οποίος είχε αναρτήσει απόψεις μου από τις σημειώσεις του Πανεπιστημίου, παρουσιάζοντάς τες ως δικές του. Πολλοί χρήστες τον συγχάρηκαν για τις γνώσεις του και τις απόψεις του, οι οποίες όμως άνηκαν σε εμένα. Έτσι λοιπόν θα μπορούσα να του αφήσω κι εγώ ένα μήνυμα σχολιάζοντας πως δεν ήταν έντιμο αυτό που έκανε να χρησιμοποιήσει απόψεις άλλων και να τις παρουσιάζει ως δικές του. Δεν θα ήταν σωστή αυτή μου η στάση;

Μαθητής: Σίγουρα θα ήταν σωστό.

Καθηγητής: Όμως προτίμησα να τον συγχαρώ για το γεγονός αυτό. Ότι χρησιμοποίησε πληροφορίες από τις σημειώσεις μου ώστε να τις αναρτήσει στη προσωπική του σελίδα. Επομένως, εσύ που το θεώρησες σωστό, θεωρείς πως έπραξα λάθος;

Μαθητής: (σκεπτικός) Όχι.

Καθηγητής: Είδες λοιπόν, ακόμη και αν νομίζουμε ότι έχουμε προσεγγίσει την αλήθεια, δεν πρέπει ποτέ να είμαστε απολύτως σίγουροι. Διότι η αλήθεια είναι αποτέλεσμα της κριτικής σκέψης. Για αυτόν ακριβώς το λόγο το ερώτημα που έθεσα δεν ήταν άσκοπο αλλά ούτε και ψεύτικο. Δεν αφορούσε όμως το νόημα της ιστορίας.

 

 

Υ.Γ.  Μου το έστειλαν με email, το βρήκα ενδιαφέρον !!!

Advertisements
Published in: on 27, Αύγουστος, 2008 at 13:20  2 Σχόλια  
Tags:

The URI to TrackBack this entry is: https://didymina.wordpress.com/2008/08/27/186/trackback/

RSS feed for comments on this post.

2 ΣχόλιαΣχολιάστε

  1. Όμορφη ιστορία. Χάρηκα που σε γνώρισα.

  2. @padrazo: Την ίδια άποψη έχω !!! Να είσαι καλά.


Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s

Αρέσει σε %d bloggers: