«Νόμοι της Φύσης»

Ο άνθρωπος δεν έχει αγαθή φύση αλλα είναι εκ φύσεως εγωιστής και ηδονιστής.
 
 Το γεγονός οτι τα ανθρώπινα κίνητρα οδηγούνται , σύμφωνα με τη φύση τους, απο προσωπικό συμφέρον, θα μπορούσε να είχε καταστροφικές συνέπειες. 
 
 Ανεξέλεγκτοι οι άνθρωποι και καθοδηγούμενοι απο την εσωτερική δυναμική τους, το πιθανότερο είναι πως θα αλληλοκαταστραφούν. 
 
 Για να διατηρηθεί η κοινωνική ειρήνη , ο Χομπς δημιουργεί ενα τέχνασμα, τον Λεβιάθαν,το Κράτος, είτε με τη μορφή της απόλυτης μοναρχίας, είτε με τη μορφή κοινοβουλευτικής δημοκρατίας. 
 
 Το σημαντικό στοιχείο είναι οτι αυτό το Κράτος έχει το μονοπωλιο της βίας και της απόλυτης εξουσίας. Ως ανταπόδοση προς τον άνθρωπο, το Κράτος ασκεί αυτή την απόλυτη εξουσία με μοναδικό σκοπό τη διατήρηση της κοινωνικής ειρήνης. 
 
Ιδού, λοιπόν, η γέννηση εκείνου του μεγάλου Λεβιάθαν , ή μάλλον – για να μλήσουμε με μεγαλύτερο σεβασμό – εκείνου του θνητού θεού στον οποίο οφείλουμε, ύστερα απο τον αθάνατο θεό , την ειρήνη και τη διαφέντεψή μας. 
 
Ο Λεβιάθαν, λοιπόν, αναλαμβάνει την προστασία των πολιτών απο εξωτερικούς και εσωτερικούς παράγοντες μέσω του στρατού και της αστυνομίας.  Άλλο σημαντικό καθήκον είναι επίσης η προστασία των πολιτών απο τον ίδιο τον Λεβιάθαν.  Απο αυτή την ιδέα πηγάζει το Σύνταγμα, ως αυτοπεριορισμός της εξουσίας. 
 
Ο Χομπς με τη θεωρία αυτή, αρνείται το δικαίωμα επανάστασης εναντίον του κοινωνικού συμβολαίου. Όταν όμως ο Λεβιάθαν δεν φροντίζει πια για την ειρήνη και την άμυνα των πολιτών, τότε το συμβόλαιο ακυρώνεται και το Κράτος μπορεί να διαλυθεί. Οι άνθρωποι γυρίζουν στο φυσικό νόμο, εως ότου γίνει ενα νέο συμβόλαιο. 
 
Η ευδαιμωνία είναι η διαρκής πορεία της επιθυμίας απο το ενα αντικείμενο στο άλλο, όπου η απόκτηση του πρώτου δεν είναι παρά ο δρόμος για το επόμενο. Αυτό οφείλεται στο οτι ακοπός της ανθρώπινης επιθυμίας δεν είναι μια μοναδική και στιγμιαία απόλαυση, αλλά αντίθετα η εξασφάλιση της ικανοποίησης και των μελλοντικών επιθυμιών δια παντός. 
 
Συνεπώς οι θεληματικές πράξεις και οι διαθέσεις όλων των ανθρώπων τείνουν οχι μόνο στη κατάκτηση, αλλά και στην εξασφάλιση μιας ευτυχισμένης ζωής. 
 
Τα πάθη που ωθούν τους ανθρώπους προς την ειρήνη είναι, ο φόβος του θανάτου, η επιθυμία των πραγμάτων που απαιτουνται για μια άνετη διαβίωση και η ελπίδα οτι αυτά θα αποκτηθούν με την εργατικότητα.
Ο ορθός λόγος προβάλλει τους κατάλληλους όρους για ειρήνη, έτσι ώστε οι άνθρωποι να οδηγηθούν σε συμφωνία. αυτοί οι όροι αποκαλούνται «Νόμοι της Φύσης» 

Τόμας Χομπς 1651 

Φιλόσοφος

Advertisements
Published in: on 3, Σεπτεμβρίου, 2010 at 17:24  Σχολιάστε  

The URI to TrackBack this entry is: https://didymina.wordpress.com/2010/09/03/775/trackback/

RSS feed for comments on this post.

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s

Αρέσει σε %d bloggers: